نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
زمینه و هدف: مفهوم هوش هیجانی ژرفای تازه ای به فکرانسان بخشیده است. هوش هیجانی را توانایی فرد برای کنترل احساسات ‏و هیجانات خود و دیگران ، تمایز بین احساسات و هیجانات خود و دیگران و نیز استفاده از این اطلاعات برای هدایت اعمال و افکار ‏می دانند.پژوهش ها نشان دادند که 80درصد موفقیت های افراد در سر کار ، به هوش هیجانی وابسته است. و تنها 20درصد آن ‏به بهره هوشی بستگی دارد .‏ تاثیر هوش هیجانی و ابعاد آن بر زندگی فردی و اجتماعی فرد هنوز به طور کامل شناخته نشده است و برسی آن می تواند نکات ‏ارزنده و مهمی را در جهت شناخت ابعاد روحی و روانی فرد برای متخصصین روانشناسی و علوم تربیتی داشته باشد. پژوهش ‏حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مولفه های هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ‏یاسوج طراحی و اجرا شد.‏ مواد و روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی است که در طی مدت زمان 8 ماه از اول مهر ماه 91تا اول اردیبهشت 92 ‏نمونه گیری از میان نمونه های در دسترس انجام شد. در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در باره هوش هیجانی از ‏پرسش نامه هوش هیجانی (‏EQI‏)، جهت بررسی افسردگی دانشجویان از پرسشنامه استاندارد30 سوالی ‏USDI‏(مقیان افسردگی ‏دانشجویان) و جهت بررسی پیشرفت تحصیلی از اختلاف معدل دانشجویان در طی تحصیلش استفاده شده است. داده ها تحت نرم ‏افزار‎ SPSSنسخه 20 و با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه – تی مستقل – آزمون آماری استنباطی و توصیفی ‏‏(میانگین و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .‏ ‏ یافته ها: . در این مطالعه 300 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی مورد مطالعه قرار گرفتند که از این بین ‏‏46درصد(138نفر) مرد و 54درصد(162نفر) زن بودند. 7/44درصد از دانشجویان در طی مدت زمان تحصیل خود دچار کاهش ‏معدل و افت تحصیلی شده بودند. نتایج نشان داد که در مجموع 97 درصد از دانشجویان هوش هیجانی متوسط و خوب داشتند و ‏تنها 3/2 درصد دارای هوش هیجانی عالی بودند. هم چنین نتایج گویای آن هستند که 7/67 درصد از دانشجویان به درجاتی از ‏افسردگی دچار هستند. و 7/17درصد از آنها دچار افسردگی شدید هستند و به توجه جدی و مداخلات درمانی نیاز دارند. در ‏مجموع دختران(8/69درصد) از پسران(2/55درصد) افسرده تر بودند. دانشجویان خوابگاهی(3/74درصد)نسبت به دانشجویان ‏ساکن در منزل شخصی (64درصد) افسرده تر هستند. نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان داد که اختلاف معدل با هوش هیجانی و ‏افسردگی ارتباط معناداری ندارد.‏ مقایسه زیر مقیاس های افسردگی با مولفه های هوش هیجانی نشان داد که نمره کل افسردگی با مولفه خلق عمومی هوش ‏هیجانی(000/0‏p=‎‏) و مولفه سازگاری هوش هیجانی(019/0‏p=‎‏) ، زیر مقیاس انگیزه افسردگی با مولفه خلق عمومی هوش ‏هیجانی(000/0‏p=‎‏) ، زیر مقیاس شناختی هیجانی افسردگی با مولفه خلق عمومی هوش هیجانی(000/0‏p=‎‏)، مولفه مهارتنش ‏هوش هیجانی(034/0‏p=‎‏) و مولفه سازگاری هوش هیجانی(043/0‏p=‎‏) و زیر مقیاس رخوت افسردگی با مولفه خلق عمومی ‏هوش هیجانی(000/0‏p=‎‏)، مولفه مهارتنش هوش هیجانی(018/0‏p=‎‏)، مولفه میان فردی هوش هیجانی(040/0‏p=‎‏) و مولفه ‏سازگاری هوش هیجانی(008/0‏p=‎‏) ارتباط معنادار دارد.‏ نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشان داد که هوش هیجانی و افسردگی در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی ارتباطی ندارند. ولی ‏هوش هیجانی و افسردگی با هم مرتبط هستند.‏